onsdag 25 februari 2015

Dikt av Åsa Svensson Feb 2015


                                 Här trivs jag i denna kåta! Ett plocke pinn! som är en gåta.
                             Lekfullt jag sitta här o minns, hur man som barn gjorde allt det här.

                                             Men uppe i Norrland bland samer o renar .
                                                      De hava tätare väggar än dessa.
                                     Musiken kommer till mig när jag träder in i denna kåta.

                                     Jag jokar efter dej !,jag joker efter mat ,!
                                     Jag jokar att vi samer ska få ha sin tradition kvar,
                                     Jag jokar att familjen ska må bra , jag jokar efter dej!
                                     Jag jokar  att jag ska få bättre hälsa o må bra igen.
                                     Jag jokar för världen, jag jokar för konsten ,
                                     Jag jokar för dansen jag lärt mig som barn,
                           Jag jokar för kraften Medecinen som finns i Naturen, Djuren .
                                            Den Kraft vi själva har inombords.
                                            Den heter URKRAFTEN,!
                                           Som moder jord bär på och som vi nu här står på!
                        jag jokar efter dej min vän! var du nu är nånstans! att komma till mig en kväll                                                 och säga     - Nu! är jag här min älskade vän! 
                         

                  Så !Då kom man tillbaks i normal sans eller kanske det var en slags seans?
                                  Vad vet jag ? Mer än att joka är ett språk ,(sång )
                             Som kommit till mig bara sådär och  gett mig helande toner som läker                                                 och som jag tycker mkt om. att sjunga många gånger om.

                                                                  Tack!




                                                    Fotograf Micaela Waldetoft
                                                  Blogg artbymicaela.blogspot.se/